Hóvirág bölcsődei előterjesztésem bizottsági jegyzőkönyve

7./ Előterjesztés a 7. számú Hóvirág Bölcsőde működésével kapcsolatban

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Előadó Babosi György önkormányzati képviselő. Köszöntöm körünkben Képviselő Urat körünkben, aki ennek a napirendi pontnak az előterjesztője. Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kívánja-e szóban kiegészíteni az írásban megküldött anyagot.

Babosi György: Igen szeretném. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Köszönöm a szót. Pont azt néztem, hogy a hetedik napirendi pont a hetes számú bölcsődéről szól. Miért adtam be ezt a napirendi-javaslatot? Ezt még valamikor október végén adtam be, mert azt hittük, hogy novemberben lesz még közgyűlés és akkor még nem volt minden kérdésre válaszunk. Az előterjesztésben vannak feltett kérdések, amikre azóta érkeztek válaszok. Szeretném ezeket elmondani a Bizottságnak. Plusz azért adtam be ezt az előterjesztést, mert mint kiderült a Közgyűlés én szerintem nem volt teljes mértékben és teljeskörűen tájékoztatva arról, hogy tulajdonképpen a Hóvirág Bölcsődével mi is fog történni. Aki a Közgyűlésre még emlékszik ott ugye Lengyel Máté Képviselőtársunk meg is kérdezte, hogy miért egyedül a Hóvirág Bölcsődéhez nincs oda írva, hogy mikor fog kinyitni. Akkor megmondom őszintén nem emlékszem mit válaszoltak rá és utána beszéltem Csatlós Ildikó Osztályvezető Asszonnyal és akkor megnéztem azt az interjút, amit Polgármester Úr adott a Nyíregyházi Tv-nek, plusz elolvastam az előterjesztést és akkor kérdések merültek fel bennem. Ugye arról szavaztunk, hogy azért zár be ideiglenesen a Bölcsőde, hogy ne kelljen a rezsiszámlát fizetni a Bölcsődének. Utána Polgármester Úr azt mondta a tévében, hogy nincsen elég gyerek. Utána minket meghívtak a szülők a Bölcsődébe szülői értekezletre, ahol kiderült, hogy van gyerek és megtudtuk, hogy máshol nincsen gyerek. Ügyet telefonon egyeztettünk Osztályvezető Asszonnyal máshol nincsen gyerek és akkor én megkérdeztem,hogy rendbe van, hogy tavasszal mikor fog újra nyitni a Hóvirág Bölcsőde? És akkor az első körben az volt a válasz, hogy azért nem nyit újra, hogy a gyerekeket egy éven belül olyan sokszor ne mozgassuk.Azt, hogy szeptember 1-én nyit-e a Hóvirág Bölcsőde arra nincsen garancia, akkor fog kinyitni a bölcsőde, legalábbis a legutolsó beszélgetésünk szerint. Szeptember 1-én akkor nyit ki a Hóvirág Bölcsőde, hogyha lesz elég gyerek, nem a Hóvirág Bölcsődében, hanem máshol. Tehát ha az összes bölcsibe fel lesz töltve hely, akkor mehetünk vissza a Hóvirágba, a gyerekek a Hóvirág Bölcsődébe. Mint felelős Képviselő én úgy érzem, hogy elhamarkodott döntést hoztunk ebben az ügyben. Azóta beszéltünk sok szülővel, beszéltünk gyermek szakpszichológusokkal és ismételni tudom magamat azt gondolom, hogy elhamarkodott döntést hoztunk. Gondoljuk át újra, tudom, hogy egy vagy két nap van.Itt van Igazgató Asszony, ő majd biztos kiegészít. Nagyon jól tudja a számokat. Én is felírtam magamnak a számokat, ezzel szerintem most senkit nem is traktálnék. A másik, ami nekem furcsa volt, mert, hogy nem volt még ilyen bölcsiben az ügymenet. Tehát a szülők írásos tájékoztatást nem kaptak arról, hogy december l-től máshová kell vinni a gyereküket bölcsődébe. A Bölcsődének az Igazgató Asszony azt mondta, hogy ő is a szülőktől tudta meg, hogy milyen változások lesznek az ő bölcsődéjében. Azóta megkérdeztem, utána jártunk, mert ugye meg lett adva, hogy milyen bölcsődébe lehet a gyerekeket elvinni, hogy hová szeretnék ezt a 40 gyereket átirányítani. Nem mindenki került oda végül ahová szeretett volna menni és az ígéretekhez híven a gondozónőket sem tudták magukkal vinni a gyerekek.Itt ugye 1-1,5-2 éves gyerekekről van szó, sokat inkább elvittek óvodába, hogy kitegyék hercehurcának.Hát most hirtelen ennyi, ha van kérdés és még valami eszembe jut biztos mondom. Én azt mondom,hogy elhamarkodott döntést hoztunk ezzel a bölcsődével kapcsolatban. Gazdasági adatokat nem tudok, hogy mennyibe kerülne a fűtése ennek a bölcsődének, viszont annak után a jártunk, hogy az ha valahonnan tudnánk pénzt szerezni a távhő már belement abba, hogy akkor hogy ne a Városháza fizesse ennek a fűtését, hanem egy Alapítvány vagy éppen valaki. Ha szerzünk pénzt akkor nyithatna.Majd meghallgatjuk igazából, hogy akkor a bölcsőde valaha az életbe még ki fog-e nyitni és hogy én esetleg jól tudok-e minden adatot. Na hirtelen ennyi, amit szerettem volna elmondani.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Köszönjük szépen a szóbeli kiegészítést Képviselő Úr. Megkérdezem először Alpolgármester Úr ki kíván hozzászólni közületek, bármit reagálni erre?

Jászai Menyhért: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Arról szeretnék adni tájékoztatást és utánahozzászólnék. Először inkább tájékoztatni szeretném a Tisztelt Bizottságot, hogy november 22-én a Hóvirág Bölcsőde szülői közössége aláírásával érkezett egy levél a Képviselő-testülethez, aminek tárgya, idézem „2022.10.26. Közgyűlés 7. számú Hóvirág Bölcsőde bezárását érintő határozat elleni közérdekű bejelentés". A tárgyát pontosítani szeretném ahogy megfogalmazták. Ugyanis, ahogy Képviselő Úr is utalt már rá szó sincs a bölcsőde bezárásáról, hanem az adott helyszínen az ellátásnak a szüneteltetéséről. Ez majd szépen ki fog derülni menet közben, hogy miért. Nagyon röviden a levélírók a 32 gyerek érdekeivel, valamint és itt szó szerint idézem „logisztikai, lakóhely, munkahelybölcsőde közötti ingázásra hivatkozva kérik „a döntés újragondolását". Konkrétan felhoztak egy borbányai lakhelyről történő ingázást be a városközpontba. Valamelyik szülőnek pont ez jön kézre. Én magam is fogadtam az öt szülőt, a szülők delegációját és nagyon alaposan átbeszéltük, nagyon konstruktív volt és én úgy gondolom, hogy megértették ezt a helyzetet, bár nyilvánvalóan szülőként nem könnyű elfogadni egy ilyen döntést. De mi döntéshozók, nem csak a sz hogy figyelembe vegyük, természetesen azokat is. Ennyi volt a tisztem, hogy ismertessem, hogy jöt tegy ilyen levél. Én mielőtt átadnám Intézményvezető Asszonynak a szót meg is van szólítva Dr. NagyErzsébet, ezért gondolom, hogy ő is hozzá akar szólni. Én annyit mondanék, hogy a bölcsődei ellátórendszer és ebből a rendszerből nem lehet egy elemet kiragadni. Soha, de soha nem az anyagi szempontok vezéreltek bennünket. Ezért nem vezettünk be gondozási díjat. Ezért a gyerekeknek a 70-80 %-a nem fizet étkezésért költségtérítést és ezért tartottuk fent az igénybevétel kapacitásától magasabb kapacitással a rendszert. Nem kezdtük el 1-2 évente rángatni, hozzáigazítani az igénybevétel kapacitásához az intézmények számát. Tehát ez egy aranykorszak volt ilyen szempontból. Mi változott?Az a drámai akut helyzet, ami augusztusban az energia árakban ide becsapott. Egy picit ez mintha elkerülné az előterjesztőnek is a figyelmét, hogy azért ez itt nem a levegőből jött. Azt gondolom, hogy itt és nem is csak a bölcsődében, hanem olyan 80 nyitva álló helyiség van székhely, telephely stb. az eü., bölcsődei, óvodai rendszerben csak a mi ágazatunkban, ami tételesen át lett vizsgálva. A kultúráról,gazdasági társaságokról nem beszéltünk. Tehát itt minden egyesével végig lett ellenőrizve. Azt mondja Képviselő Úr, hogy a számokkal ne traktáljuk a Bizottságot, de traktáljuk a számokkal a Bizottságot,mert igaz naponta változnak a számok, de nagyságrendekben nem változik az olyan nagyon. Jelenleg a mai napon is van 75 db üres hely ebben a rendszerben, amire nincs jelentkező, ez több mint 10 %. Ez az, ami miatt béke időszakban nem kell most 1-2 évente nyitni, zárni. Miért nincs odaírva, hogy mikor fog kinyitni. Elhatározott szándék a Bölcsőde újra nyitása. Az lenne egy felelőtlen lépés, ha ehhez konkrét dátumot rendelünk, mert azt nem tudjuk, hogy ez a rendszer mikor fog úgy telítődni, amikor ezt az egységet újra meg kell nyitni. Tehát nincs bezárva a Bölcsőde, ez nagyon fontos egyébként, mert egészen spekulatív dolgok is lábra kaptak. Éppen ezért azt mondom, hogy picit inkorrektnek érzem azt,hogy van egy interjú vagy akár egy-egy ilyen 5-10 perces hozzászólás és abból valaki kiragad egy elemet.Nincs annyi gyerek, hát nem azt mondta Polgármester Úr, hogy a Malom utcán nincsen 30 vagy 40 gyerek. Az ellátórendszerben nincsen elegendő gyerek. Átbeszéltük azt is a szülőkkel, hogy ez egy nagyon nemes felajánlás egyébként, hogy dobják össze a szükséges költségeket. Persze ki van ez tulajdonképpen helyezve a rezsire, ami nagyon is fontos dolog, de hát azért vannak itt a rezsinek az elemei is. Nem akarok ebbe belemenni a víz a szennyvízen keresztül a konyhás néniig meg a többi dologi kiadás. Nem lehet azt lecsupaszítani, hogy hány m3 gáz fogyott, szorozzuk fel és dobjuk össze.Nem lehet összedobni, hiszen itt közel 650 gyerek van a mi rendszerünkben, nem lehet ebből kivenni 30 szülőt, hogy ti fizessetek a másik 620 pedig nem fizet. Rendszer szintűen vagy bevezetünk egy fajtagondozási díjat, vagy valamilyen hozzájárulást, nem kellene amíg nem muszáj. Nem lehet diszkriminálni 30 szülőt, hogy ők fizetnek a többi pedig nem, de a rezsinek vannak al elemei és személyi-költségek is. Nyilván van egy fenntartó, más fenntartó vagy akármi vagy bármilyen fenntartó ott pont ez a lényeg, hogy fizetek és valamilyen szinten megvásárlom a szolgáltatást. Itt a szolgáltatásnak egységesnek kell lenni ebben a rendszerben. Én ismertettem azt, hogy miért, elmondtam röviden, hogy én mit gondolok erről a történetről és akkor Igazgató Asszony tiéd a szó.

Dr. Nagy Erzsébet: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Képviselő Úr! Én számokat is szeretnék mondani és van még más, amit szeretnék megválaszolni, mert volt itt egy kis félre csúszás, félre hallás.Az intézményünk 73& gyermek fogadására képes 9 bölcsődénk van. A város egész területét ellátjuk.Ellátási területünk Nyíregyháza közigazgatási területe. A bölcsődék nem úgy vannak elhelyezve Nyíregyházán a korábbi bezárásokat követően , hogy minden pontban lennének, amit sérelmeznek a szülők, hogy itt nincs, ott nincs. Ez egy korábbi építésnek és igényeknek megfelelően épültek a bölcsődék és 1983 óta nem épült bölcsőde Nyíregyházán. Akkor ezek az igények ezek voltak és azért kerültek oda. Amikor már nem volt elég igénybevétel akkor megszűntek bölcsődék, de akkor sem azokon a területeken, ahol most hiányolják. Ez egy kis előzmény. A 738 gyereket Nyíregyháza szintjén látjuk el. Én intézményi szinten szoktam gondolkodni. Az, hogy van 9 bölcsődénk és 9 bölcsődétől kérek adatokat az nem jelenti azt, hogy nekem külön van költségvetésem erre a bölcsődére arra a bölcsődére . Nekem intézményi szinten kell gondolkodnom. Ha azt nézem, hogy intézményi szinten a második legkisebb bölcsőde a Hóvirág Bölcsőde, ami az összes férőhely, a 40 férőhely az 5,42%. Tehát 5,5 %-ot tesz ki ez a bölcsőde a férőhely szempontjából. A kihasználtság szempontjából két részt  szoktunk nézni, a beíratott gyerekek létszámát, ami 33 gyerek volt október 27-én amikor a Közgyűlésnapja volt. Az azt jelenti, hogy 4,47% volt a kihasználtsága intézményi szinten. Szeretném hangsúlyozni,hogy mindig intézményről beszélek. A bent lévő gyerekek száma pedig 3,65 %-át tette ki a Hóvirág Bölcsődének. Tehát akik bent voltak október 27-én a Közgyűlés napján a 738 férőhelyhez viszonyítva 3,65 %. Sokat lett említve két bölcsődém is. Főleg, ami sokat volt említve a Bóbita Bölcsőde. Tehát ha a Bóbita Bölcsőde létszámát nézzük és arról volt szó, hogy kihasználtság stb. A Bóbita Bölcsődének a kihasználtsága viszont 12 %. Tehát négyszer annyi, mint az említett bölcsődének a kihasználtsága és azért nem is akarok nevesíteni bölcsődéket, mert, hogy intézményi szinten gondolkodom. Lehet, hogy egy kicsit hosszú leszek, de szeretnék mindenkinek, mert nem mindenki ezen a területen dolgozik. Énmögöttem van több, mint 10 év ezen a területen és 8 évre visszamenőleg meg tudom mondani, hogy mikor hány gyerek volt az intézményben. A legnagyobb férőhelyszámú bölcsődém viszont 14 %-a az intézményünknek és így oszlanak meg ezek a létszámok. Kérdezte Képviselő Úr az előterjesztésben,hogy a bölcsődék kihasználtság és a létszám alapján, hogy alakul? A 738 férőhelyre október 27-én 76,42% volt a beíratott gyerekek száma, de a jelenlévő gyerekek száma viszont 53%. Még olyan adatot is kér, hogy részletekben. Részletekben is azt tudom mondani, hogy a kihasználtság a 73%-tói a 82%-ig terjed. Ha azt nézem, hogy intézményi szinten, amikor kihasználtságot számolok és a feladatfinanszírozást tudom igénybe venni 80%. Tehát 80%-os a bölcsődék kihasználása. Még egy számot szeretnék mondani, nem akarok nagyon sok számot mondani. 27-én összesen 79 olyan férőhelyünk van amire nem volt jelentkező. Mai napig, másfél hónap alatt 4 plusz jelentkezés érkezett. Ami nem jelenti azt, hogy ők csak a mi intézményünket keresik meg és ez a 75 szám nem jelenti azt, hogy ők nálunk fogják igénybe venni az ellátást, mert a szülők úgy szoktak gondolkodni. Ez a szám nálunk letisztított szám, mert a szülő 3-4 bölcsőbe is jelentkezik és megjelenne ugyanaz a létszám 3-4bölcsődében. Minden héten frissítjük, hogy mennyi a jelentkező . Tehát 75 férőhelyre nincsen jelentkező. Ami azt jelenti, hogy két bölcsődémet érinthetné a szüneteltetés, de én úgy gondolom,hogy ez nem lenne reális, mert bízzunk abban, hogy ha 75 férőhelyre lesz jelentkező. A szülők időben szoktak jelentkezni. Mi azt szoktuk kérni, hogy az igénybevétel előtt két hónappal jelezzék felénk a szándékukat, hogy mi is tudjuk tájékoztatni őket, hogy ők is tudjanak tervezni a jövőben a munkába állással kapcsolatosan. Most jelen pillanatban 75 olyan üres helyem van, amire nincs jelentkező. Ha azt nézem, hogyha nincs nátha, nincs influenza, nincsen semmilyen változás, akkor ezt a létszámot, tehát azokat, akik most jelenleg hozzánk jelentkeztek körülbelül március hónapig tudjuk feltölteni. Én azt tervezem, hogy januárban minimum 635 gyerek legyen beíratva. Tehát arra gyúrunk kicsit kisarkítva,hogy ez a feladat finanszírozásunk meg legyen, mert a tavalyi évben is ugyanilyen nehézséggel küzdöttünk és a 635 férőhelyet, lasszóval fogtuk a gyerekeket. Akkor még nem nyílt meg annyi bölcsőde Nyíregyházán és nem volt még annyi férőhely, mint most az idei évben. Mindenhol megjelentünk, rádió, tv, minden területen, hogy várjuk a gyerekeket és így tudtuk hozni a 635-öslétszámot. Ami megint 103 gyerekkel kevesebb, mint a mi férőhelyünk és ez a tavalyi létszám. Képviselő úr többször mondta azt, hogy miért ezt a kicsi bölcsődét és miért nem egy nagyobb bölcsődét. Mert,hogyha lesz jelentkező erre a 75 helyre, bezárok egy nagy bölcsődét. Az említett Bóbita Bölcsőde volt többször megszólítva, hogy miért nem őt zárjuk be és miért ott fejlesztettünk bölcsődei férőhelyet három évvel ezelőtt. Ha bezárom azt a bölcsődét és van jelentkező a 40 férőhelyes bölcsődébe nem tudok tenni több gyereket.

Babosi György: Bocsánat, csak azért vágok közbe, mert totál nem arról beszélünk, amiről az előterjesztés szól és elmegy az idő .

Dr. Nagy Erzsébet: Én most azért akarok időt elvenni, mert tőlem is elvett Képviselő Úr időt anno és folyamatosan.

Babosi György: Én 10 perc múlva elmegyek, mert megyek a gyerekért az oviba. Ne haragudjon Igazgató Asszony nem az előterjesztésről beszélünk.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Hagy fejezze be Igazgató Asszony.

Dr. Nagy Erzsébet: Egy kis bölcsődébe, mondjuk egy 40 fős bölcsődében nem tudok elhelyezni 102 gyereket, de egy 102 fős bölcsődében el tudok helyezni könnyebben 40 gyereket.

Babosi György: Nem azt mondom, hogy zárjon be más bölcsőde. Én nem mondtam. Olyanokat tetszik mondani.

Dr. Nagy Erzsébet: Ugyanazon a rendezvényen voltunk mind a ketten. Mondott néhány olyan dolgot.Pl., hogy Igazgató Asszonnyal beszéltem. Ezt szeretném megcáfolni és szeretném kiemelni. Nem szoktam ezzel dicsekedni én vagyok az intézménynek az Igazgatója. Én egy szóval nem mondtam azt,hogy a szülőktől tudtam meg, hogy a Hóvirág Bölcsőde szünetelni fog.

Babosi György: A Hóvirág Bölcsőde Igazgatója.

Dr. Nagy Erzsébet: ő Bölcsődevezető. Azért ne keverjük össze, mert volt már ebből félreértés, hogy Igazgató Nővel volt megbeszélve és Igazgató Nő mondta és véletlenül sem találkoztam senkivel. A Hóvirág Bölcsőde vezetője mondta ezt a szülőknek és akkor Önnek is, hogy a szülőktől tudta meg.Holott nem, mert ő is az előterjesztést olvasta már előző nap, meg beszélt velem este. Tehát ez véletlenül sem így van és Képviselő Úr, aki valamit el szeretne érni, az fog hazudni, fog mást mondani,fog ellentétes dolgokat mondani és ezért van az, hogy kiemelünk egy-egy szót és egy-egy szón lovagolunk. Nem nézzük meg a mondat összefüggést. Ezt szerettem volna még mondani. Említette,hogy a beszoktatás mégsem úgy történik. Valóban elmondtam, hogy törekszünk arra, hogy december hónapban a kisgyermek nevelők, akik a csoportban voltak a gyerekekkel kísérjék a gyerekeket az igénybe vett vagy a választott bölcsődébe és a választott bölcsődben segítsék a gyerekeknek az átszoktatását. Egyik bölcsődénkben egy csoport már teljes mértékben az egyik kisgyermeknevelővel átszokott. Azt nem szeretném kifejteni, hogy miért nem helyeztem át a másik kisgyermeknevelőt. A gyerekek teljesen, maximálisan beszoktak, a szülők kísérték. A gyerekek úgy érkeztek meg a bölcsődébe és nincsen probléma, a játékot megtalálják, a kisgyermeknevelőkhöz mennek örömmel.Tehát egy kiegyensúlyozott gyerek csapatot látok abban a bölcsődében ahová mentek. Még két bölcsődébe történt a szülők részéről az igénybevétel. Ott is semmi probléma nem volt. Most, amit említett, hogy nem megy a kisgyermeknevelő, mert Bölcsődevezető Asszony és a szülők átbeszélték ésa szülők kérése az, hogy szülővel történik a beszoktatás. A szülő fogja segíteni a gyereket az új kisgyérmék MvélŐhÖz és az Új helyen törl:énŐ ellátáshoz. tbbe a bölcsgdJbe is ugyanÜgy mar mentek át nem csoportosan, hanem egyénileg gyerekek és minden gyerek esetében november elejétől mentek át. Az a gyerek, aki november 6-án kezdett az adott bölcsődében nem volt ott a kisgyermeknevelő, a szülő egyetlen egy napot volt a gyermekkel és másnaptól már nem kellett menni, mert a szülő nyugodt volt és azt mondta, hogy ő bizonytalanságban volt tartva és ő traktálva volt szakmai elvekkel, amitől őis úgy gondolta, hogy az ő gyereke nem fog beilleszkedni. Leült és ahogy bementek a csoportba onnantól kezdve a gyereket nem a szülő nem a kisgyermekneve l ő a játék és a társak érdekelték. Tehát nyugodt, biztonságos légkörben vannak minden bölcsődében. Elhangzott a megbeszélésen, hogy nem fogják megismerni a gyerekek a bölcsődét a csoportot, meg hol fogják megtalálni a játékot. Minden bölcsődénk egységes berendezéssel, egységes felépítéssel van. Minden csoportban a nyitott polc ugyanúgy néz ki, a puha sarok ugyanúgy néz ki, a konstruáló játékok ugyanott helyezkednek el,ugyanolyan asztal, ugyanolyan szék van mindenhol. Ezt is meg tudom így cáfolni. Akkor én azon a szülőiértekezleten felvázoltam, hogy mi várható. Én a Közgyűlés után tájékoztattam a kollégáimat és mindenkinek elmondtam, hogy mi várható és mindenkinek van a bölcsődében helye, más helyszínen fogja a feladatát végezni, de semmi sem változik. Legyen ez technikai dolgozó legyen ez szakember.Minden kollégát tájékoztattam intézményi szinten, hogy mi történt, mi lesz a következő lépés. Aznap este, és ezt is szeretném megcáfolni, hogy nem tájékoztattuk a szülőket írásban. Tájékoztattuk a szülőket írásban, az írásnak nyoma van. Írásban minden szülő tájékoztatást kapott arról, hogy mi történt és hogy mi várható. Ezt követően szülők kezdeményezésére. Ők engem megelőztek azzal, hogy összehívjam őket és megbeszéljük. Lett kezdeményezve a szülői értekezlet. Ez is a szülők részéről és most tényleg nem az Ön részéről, nem az Önök részéről történt . A szülők részéről falsúl ment ki a tájékoztatás saját szülői közösség felé, mert sok szülő azt sérelmezte, hogy ez egy politikai megbeszélésszínezetű lett. Ők szerettek volna szülőként egy meghallgatáson részt venni és azt mondták, hogy ők az intézmény vezetőjétől szerették volna hallani, hogy mi várható. Volt a szülők között olyan, aki vehemensebb volt és képviselte, ami természetes dolog, mert legyen egy ilyen, képviselni kell egy célt.Ami jó cél is lenne, hogyha a háttér és a számok nem támasztaná ezeket alá. A szülők, az akkor jelenlévők, nem tudom hány jelenlévő volt, mert nem volt jelen mindenki, mert olyan szülő is volt, aki nem járt a bölcsődébe és felvételre várt, de nem is veszi igénybe az ellátást. Tehát nem volt jelen minden szülő. Ha csak azt nézem, hogy a beíratott szülők közül és nem nézem azt, hogy mindenki ottvolt azok közül a szülők közül 60,8 % kereste meg az én akkor ott jelen lévő bölcsődevezetőimet. A kiketén azért vittem, mert hogy egy nyugalmat tudjunk sugallani a szülőknek, hogy itt vannak a bölcsődevezetők és mindenki el tudja mondani, hogy az ő bölcsődéjében mi várható és hogy elérhető .Ebben az esetben a szülők a bölcsődevezetőket megkeresték. Ha a 33 %-ot veszem alapul és hogy hányan keresték meg a 60,8 % a biztosra ment. Akik azt mondták, hogy az én tájékoztatásom egy nyugalmat biztonságot jelzett nekik és ezért kérték a kollégákat, hogy mikor kereshetik, mikor találkozhatnak, mikor nézhetik meg a bölcsődét. Voltak, akik már akkor a végén konkrétan az egész csoporttal kívántak átmenni és át is mentek. Bizonytalanságot viszont nem az Igazgató Nő, nem az intézmény és nem a fenntartó Nyíregyháza város sugalt, hanem Képviselő Úr amikor én úgy gondolom,hogy valakinek a szubjektív véleményét fogalmazta meg úgy, hogy nem fog kinyitni a bölcsőde és hogy nem fog átmenni és bizonytalanságban 39 % szülő lett tartva. Most ott állunk, hogy december l -én mindenki nyilatkozott, mindenki felvette a bölcsődevezetőkkel a kapcsolatot, mindenkinek van helye a bölcsődében. Van olyan gyerek, aki óvodába megy és van olyan szülő, aki nem kívánja igénybe venni ő részükre is biztosítva van. Minden szülő megkereste, kivéve az, aki óvodába megy és volt még olyan szülő, aki csak a 2023-as gondozási nevelési évben kívánja igénybe venni az ellátást. Én azt tudom mondani, hogy akik a bölcsődében vannak 100 %-ban meg van a helyük. Kollégák nyugodtak, mindenki december l-én kezdi a feladatát abban a bölcsődében, amit megbeszéltünk. Mindenki aláírta a kinevezését az új munkavégzés helyéről. Nem volt a kollégák részéről elégedetlenség. Kérem Képviselő urat, hogy az én szavaimat ne forgassuk már ki, ml!rt ~n mindig emlékszem arra, hogy mit mondok. úgy gondolom, hogy egy célt szolgáljunk. Volt egy Közgyűlés, volt egy határozat. Ott voltunk mindannyian bizottsági ülésen is tárgyalták ezeket a dolgokat. Én adatokat szolgáltatok. Az anyakönyvi híreket szerintem rajtam kívül jobban senki sem nézi, hogy hány gyerek születik Nyíregyházán és hányan maradnak Nyíregyházán. Egy cél felé menjünk már és a szülőket nyugtassuk meg abban őket,hogy igen ez egy helyzet. Rossz ez a helyzet, mindenkinek rossz, mert ezer feladat van, munka van és úgy gondolom, hogy a szülők is ezt megértették, mert akinek szüksége van bölcsődére és szereti Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzatának bölcsődéjét azok hozzánk fogják hozni és nem kímélik magukat, hogy távolság és kényelmi szempontok. A gyerekét biztonságban szeretné tudni és abba bölcsődébe fogja elvinni, ahol hely van. Köszönöm szépen.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Osztályvezető Asszony is megszólíttatott.

Tóthné Csatlós Ildikó: Igen. Azért szeretnék hozzászólni, mert Képviselő Úr említette, hogy velem beszélt, ez így is van. Én jóhiszeműen mindenkivel akár személyesen, akár telefonon mindenkivel tudok beszélni. Önnel is egyeztettünk és feltette nekem azokat a kérdéseket, amit elmondott. Arra a kérdésre, hogy miért nincs dátum a Közgyűlési előterjesztésben azt a választ adtam, hogy ahogy elhangzott Lengyel Máté Képviselő Úrnak a kérdésére Jászai Alpolgármester Úr válaszolta meg, hogy akkor fog nyitni a bölcsőde amikor vannak jelentkezők. Ez folyamatosan, ez nem határozunk meg időpontot ez akár még a tavaszi időszak is lehet, egyébként az én véleményem vagy később is. Ön azt kérdezte tőlem, hogy április 30-án vissza mehetnek-e a gyerekek a bölcsődébe? Én azt válaszolta merre, hogy a gyerekek visszamehetnek, de értsük jól egymást az én véleményem és én így tennék, ha az én gyermekem átszokott egy másik bölcsődébe én nem vinném vissza a gyermeket. Ezt mondtam Önnek, nem azt mondtam, hogy a gyermekek nem mehetnek vissza, hanem már nem vinném vissza a bölcsődébe, pont azért, hogy a gyerekeket ne mozgassuk. Mikor nyit és nyithat-e szeptemberben? Azt mondtam, hogy igen ugyanúgy elhangzott a Közgyűlésen, hogy amikor lesznek jelentkezők a bölcsőde újra indítható. Azt is elmondtam, hogy nem szűnik meg a bölcsőde és ezt máshol is elmondtuk. A szülőket is tájékoztattuk erről. Egyébként az előző véleményről a szülők is azt mondták, hogy perszenem is kívánják vissza vinni őket, ha máshová beszoknak. Nem szűnik meg a bölcsőde, hiszen ez akkor lenne igaz, mert a szülői reagálásban is úgy érkezett, hogy bezártuk a bölcsődét. A bölcsőde nem zárt be a szolgáltatói nyilvántartásból nem töröljük, azok a férőhelyek ugyanúgy elérhetők. Egyetlen egy férőhely sem szűnt meg a városban. Még annyit hozzátennék Alpolgármester Úr szavához, amikor azt mondja, hogy sem gondozási díjat, sem térítési díjak nagy részét nem fizetik a szülők ki a helyzetük alapján. Nyilván ez egy elég tág dolog, most ebbe nem megyek bele, hogy ki az, aki az egy főre jutójövedelem alapján nem köteles arra, hogy megfizesse a térítési díjat. Nem kérhető egyébként a szülőtől rezsi költség. Nem lehetséges, hogy a szülők fizessék meg, de az önkormányzati közszolgáltatásnak éppen az a rendszere, hogy mindenki számára hozzáférhető legyen. Tehát azt nem tehetjük meg, hogy majd alapítvánnyal vagy bármivel vagy szülőkkel megfizettetjük, mert ez a piaci alapon működő. Az önkormányzati szolgáltatásnak az, elnézést, hogy így mondom a legszegényebbtől a legjobb módúnak is nyitva legyen rá. Mondok ilyet ugyan így van az idős otthon ellátásban az önkormányzati intézményekben nincsen az úgynevezett egyszeri beugró hozzájárulás, azért, hogy a legszegényebbek is hozzáférhessenek és ez az önkormányzati közszolgáltatások rendszerének. Ennek a rendszernek a fenntartása viszont az, hogy észszerűen működjön. Nagyon fontos nézni, hogy üres, nem üres, hogy tudjuk összehozni. Ez az energiaválság pedig pont erre még csak megerősített, hogy ezt kell tennünk.Ahogy Alpolgármester Úr mondta, eddig az önkormányzat nagyon sokat vállalt azért, hogy akár az üres férőhelyekkel is működött és ez azért fontos még, mert, hogy hiába üres a férőhely a személyi létszámot ugyanúgy biztosítani kell. A dolgozók ott vannak, a dolgozó bérét ki kell fizetni. Ki lehet olvasni a költségvetésből, hogy mennyit jelent a személyi dolgok. Ezt nagyon sokáig hosszanb~rn~lh~tnénk. Tehát ezt nem lehet ilyen egyszerűen lerövidíteni, hogy egy bölcsődében valamelyik szülőnek jó vagy nem jó. Összességében kell nézni.

Babosi György: Egy mondat, mert tényleg el kell mennem.

Jászai Menyhért: Elnézést kérek, én abban ellentmondást látok, hogy azt mondja Képviselő Úr, hogy nem kap megfelelő információt, amikor meg itt vagyunk és azt mondjuk, hogy ha kell reggelig beszéljük meg, akkor meg nincs ideje.

Dr. Ujhelyi János: Ezt várd meg, majd oda fogunk telefonálni. Ezt le kell zárni rendesen.

Dr. Nagy Erzsébet: Ez még Képviselő úr lehet kérdésként felmerülhet, hogy könnyű bezárni egy bölcsődét, de könnyű nyitni is.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Elnézést Igazgató Nő, de Képviselőtársunk megkapta a szót. Képviselő Úr magameg szakítson időt rá.

Dr. Ujhelyi János: Tisztelt Bizottság! Az a kérésem, hogy ne úgy menjen el Babosi Képviselő Úr, hogy most mindenki jól belerúg egyet. Ö egy lakossági jogos igényt hozott ide. Ezt ki kell mondani. Le lehet zárni, nem kell így már rögtön a fekete bárányként venni. Én azért merek így, meg akarok szólni, mert éppen az én választókerületemben van és éppen nekem is van több kismama is, aki érintett ebbe a dologba, de nem szóltam ebbe a dologba bele, mert Babosi Gyuri előterjesztette és vitte ezt az ügyet.Mellesleg amit Alpolgármester Úr idézett minden képviselő megkapta azt a levelet és én ebből fogok egy mondatot is idézni. A mondandóm lényege az, hogy rendkívüli helyzetek rendkívüli megoldásokat kívánnak. Rendkívüli helyzet van. Biztos, hogy nagyon sok embernek fájni fog még ezen túl is nagyon sok minden. Most megtörtént, de a szülőket is meg kell érteni. Nem lesz lelkes egyetlen szülő sem,hogy egy megszokott helyről kiveszik és nem tudom elfogadni Erzsikének azt a mondatát, ha ez igaz volt, hogy ezért is állunk értetlenül Dr. Nagy Erzsébet kijelentése előtt, hogy minden gyermek rugalmas és nem viseli meg öt egy ilyen drasztikus változás. Ezt tegyük zárójelbe, mert megviseli. Mondjuk nem így hangzott el, de ha így hangzott el ez így nem helyén való.

Dr. Nagy Erzsébet: Nem így hangzott el.

Dr. Ujhelyi János: Nem szereti senki ezt a változást és van egy bizonytalanság. Hozzászokott valami. A Ságvári telepről oda jár egy csomó bölcsődés. Mindenkinek probléma. Ma eljött hozzám egy anyuka,hogy azért nem tud munkát találni, mert ez a váltás egy kicsit nehezebb. Ez egy gondot okoz. Tehát egy vagy rugalmasabb vagy körültekintőbb tájékoztatás mindenképpen kell. Nekem meggyőzte,meggyőzött Jászai Alpolgármester Úr, hogy nem fog bezárni és ha lesz elég ember akkor oké. Tehát a méregfog ki van véve ebből a dologból. Most pedig egy rendkívüli helyzet van. Egy korrekt lakossági tájékoztatással ezt szépen rendbe lehet tenni szerintem.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Köszönjük szépen. Én összegzem akkor. Van egy előterjesztés és egy ahhoz kapcsolódó határozat-tervezet. Ami ugye egy szülői beadványra indult, közérdekű bejelentés. Ugye jól mondom Alpolgármester Úr?

Jászai Menyhért: Ehhez kapcsolódó.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Ehhez kapcsolódó. Mik a tények? A tények az, hogy a Közgyűlés hozott egy olyan határozatot mi szerint időlegesen szünetel az üzemeltetése a Hóvirág Bölcsődének. Időlegesen, erről van szó. Elfogadom, amit elmondtak a munkatársak, hogy nem bezárásról van szó. Lehetőség van arra, hogy jelentkezzenek ebbe a bölcsődébe a gyerekek. Azt mondta Alpolgármester Úr, hogy leültek a szülőkkel. Igazgató Asszonynak pedig, az a dolga, hogy adatokkal kell alátámasztania bármilyen ilyen döntést az Önkormányzatnál. Elmondta, hogy milyen racionális érvek vezettek oda, hogy miért a Hóvirág Bölcsőde. Ha nem a Hóvirág akkor az X bölcsőde. Úgyis valahol elő fog jönni, valamelyik választókerületben valahol ez a probléma. Mik a tények: rendkívüli helyzet van, rendkívüli döntések,intézkedni kellett. Muszáj volt lépni, mint ahogy számos más területen is. Képviselő Úr Ön felvállalt egy ügyet, de ha jól értem a kiegészítésekből ez az ügy már el van rendezve. Ha én jól értem akkor a gyermekek el vannak helyezve, nyugalom van a bölcsődékben. Legalábbis én, amit most hallottam a kiegészítésekből és nem zár be a bölcsőde, nyitva áll a jelentkezés a bölcsődei területen. Ennyiben tudtam összegezni. Képviselő Úr kívánod-e kiegészíteni?

Babosi György: Én egy mondatot. Én szeretném, ha igennel szavaznának a beadványra.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Köszönöm szépen Képviselő Úr.

Póka Imre: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Megszólítattam, bár nem Ságvári Kertváros, már csak sima Kertváros. Lényeg az, hogy én is részt vettem ezen a szülői értekezleten, hiszen meghívtak  aszülők. Nagyon sok kertvárosi jár oda a bölcsődébe. Kíváncsi voltam tájékozódás szinten és valóban100 %-a l működik. A lényeg én nem tudok mást mondani, csak azt, hogy a legközelebbi bölcsőde a Kertvároshoz az. Nincs bölcsőde, az óvoda fullosan megy, az iskolára ki kell tenni bezárt. Tehát nincs bölcsődénk és jogos igénye a Kertvárosiaknak, hogy a legközelebbi bölcsődébe szeretnék vinni a gyerekeket és mondjuk nem Örökösföldre, mint ahogy most is előfordult, hogy Örökösföldre fogják vinni a gyereket. Tehát ezért vettem részt ezen a szülői értekezleten. Azóta igaz nem kaptam a szülők részéről visszajelzést, de az megnyugtatólag hat, hogy ezek szerint a szülők 100%-osan elfogadták az új helyzetet. A Kertvárosi szülők is elfogadták, hogy Örökösföldre kell járniuk.

Dr. Nagy Erzsébet: Egyetlen egy szülő volt, aki a megbeszélést követően már el is ment és ő választotta saját maga az Örökösföldi bölcsődét.

Póka Imre: ő választotta?

Dr. Nagy Erzsébet: Igen, Ő választotta. Semmilyen befolyás, semmi nem történt. Pénteken kérte amegszüntetést és hétfőtől az Apraja-falva Bölcsődébe az Örökösföldi bölcsődébe jár és a Kertvárosbóljár. Az Aprajafalva Bölcsőde fel sem volt ajánlva. Azt mondtam, hogy az egyéni kéréseknek is elegetteszünk. ő saját maga, de nem tőlem kérte, nem a bölcsődevezetőtől kérte. ő saját maga elment azAprajafalva Bölcsődébe átkérte a gyermekét az Aprajafalva Bölcsődébe és nem okozott neki gondot.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Képviselő Úr megkérdezem miután ugye azt tűnik a hozzászólásokból és mindenkinek a hozzászólásából, hogy egy nyugalmi helyzetbe került ez az ügy. Szülők, gyerekek, önkormányzatrészéről. Kívánod-e még fenntartani Képviselő Úr?

Babosi György: Az előterjesztés?

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Igen

Babosi György: Igen, igen.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Annak szívből örülök, hogy szakmai párbeszéd alakult ki bizottsági ülésen.Ennek kifejezetten örülök. Itt kellene ezeket a szócsatákat, szó párbajokat, szakmai érdekütköztetéseknek megtörténni és azért látom rajtad is Képviselő Úr, hogy azért elgondolkodtál bizonyos részleteken, amit hallottál Alpolgármester Úrtól, akár Igazgató Asszonytól, mert lehet olyan információkat is meghallottál most, amit nem biztos, hogy tudtál, mert a szülő képes arra. Bocsánat,hogy ezt mondom, én is szülő vagyok, te is szülő vagy, mindenki szülő. Ha úgy érzi, hogy sérült az érdeke, hát. Tudod mi a legfontosabb ebben Képviselő Úr a gyermek és a gyermek nyugalma és ha azt mondják, hogy a gyermek jó helyen van. Ha nincs azóta beadvány.

Babosi György: Persze, engem nem kell meggyőzni, nem fogok szavazni. Annak én is örülök, hogy sikerült egy jót beszélgetnünk erről. Ha itt lenne Polgármester akkor megkérdezné tőlem szokás szerint, hogy én kit képviselek. Én most a szülőket képviselem.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Tudjuk, hogy kit képviselsz, de ha a szülő nem sérül és a gyermek nem sérül,akkor mit képvisel az ügyükben?

Babosi György: Amikor beadtam az előterjesztést akkor, már lassan 3 hete volt, mert még akkor úgy volt, hogy novemberben lesz a Közgyűlés és előtte 10 nappal vagy hogy kell beadni.

Dr. Nagy Erzsébet: November 7-én adta be Képviselő Úr.

Babosi György: Mikor, na az akkor az tényleg van egy hónapja vagy 3 hete.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: De azóta sok minden történt.

Babosi György: Történt, így van, csak be kellett adni, hogy nehogy lekéssünk a Közgyűlésről, hogy ezt még tárgyaljuk, mert mindenképpen szerettem volna, ha erről tárgyalunk, hiszen bennünket akkor is azért hívtak a bölcsibe. Én mielőtt bementem a bölcsődébe, nekem már nem is tudom, hogy ki szólt.Mondták, hogy ne menjek be, ne, hogy azt higgyék, hogy politikai és akkor az egyik szülőt ki is hívtam,hogy szeretném megmondani, hogy kaptam egy ilyet, hogy menjünk-e be. Tehát rákérdeztem még egyszer, hogy biztos, hogy menjek be, nehogy baj legyen belőle és akkor direkt hátra álltam, hogy ne is, de aztán előre mentem beszélni. Csak hozzászóltam.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Képviselő Úr elég egy ember, hogy ilyen csapatban, hogy igen én megfogalmazom a levelet. Elég egy is, higgye el, de nem is ez az érdekesebb. Sok szakmai érvet hallott,nem is érvet, megoldásokat hallotta. Tehát a tényeket hallotta, ami most van. Ez megnyugtatja Önt Képviselő Úr?

Babosi György: Megnyugtatóbb, igen, mint az eredeti helyzet.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Köszönöm szépen. Én azt hiszem, hogy lezárom ezt a napirendi pontot, mert nagyon sokat beszéltünk erről, de jó volt ez a szakmai vita. Köszönjük minden hozzászólónak a részletes szakmai kiegészítést. Köszönjük szépen, hogy itt voltál. Nincs más dolgom, mint szavaztatni. Én megkérdezem a Bizottság tagjait, hogy ki szavaz a határozat-tervezet elfogadása mellett, azaz amit Babosi György Képviselő Úr előterjesztett? Aki igennel szavaz és azt mondja, hogy igen döntsön a Közgyűlés arról, hogy megváltoztatja a korábbi Közgyűlésen hozott határozatát és újból kinyitja most már december 1-től a Bölcsődét.

Jászai Menyhért: Bocsánat az objektíve lehetetlen december l-től

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Bocsánat én csak azt mondom, ami ide le van írva.

Jászai Menyhért: De lehetetlen, nem tud hatályosulni a döntés, ha úgy döntene a Közgyűlés.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Van egy írásos előterjesztés, van egy határozat-tervezet. A bizottságnak erről kell véleményt alkotni. Megkérdeztem ugye Képviselő Urat, hogy kívánja-e megváltoztatni vagy kívánja-e visszavonni ezt az előterjesztést. Azt mondta nem. Természetszerű, ha a Közgyűlés megszavazná Képviselő Úrnak az előterjesztését csak a határozat hatályba lépését követően lehetne bármilyen fizikai intézkedést tenni az ügyben. Ha erre kerülne sor. Tehát december 1-én lesz a Közgyűlés mindannyian tudjuk. Kívánod-e módosítani az előterjesztést Képviselő Úr?

Babosi György: Nem.

Halkóné Dr. Rudolf Éva: Nem, akkor ezen ismeretek tényében megkérdezem ki az, aki támogatja Képviselő Úrnak az előterjesztését? Kérem kézfeltartással jelezze. 2 igen. Ki az, aki tartózkodik tőle? 1 tartózkodás. Ki az, aki nemmel szavaz? Kérem szépen kézfeltartással. 5 nem szavazat. Megállapítom,hogy a Bizottság 8 jelenlévő tagja 5 nem szavazattal, 2 igen szavazattal és 1 tartózkodás mellett nem támogatja a határozat-tervezetben foglaltakat és a Bizottság erről meghozta a 136/ 2022. (Xl.29.)számú határozatát..

bj.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://kisbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr7418017088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Nyíregyházi Kisbíró

A Momentum Mozgalom Nyíregyházi Helyi Szervezetének információs oldala. Elérhetőségünk: nyiregyhaza@momentum.hu illetve facebook.com/momentum.szszbm

Reklám

Hírek máshonnan

Nincs megjeleníthető elem

süti beállítások módosítása