Önkormányzati képviselőként fontosnak tartom, hogy a Nyíregyházán működő vállalkozásokkal partneri viszonya legyen a városházának. Olyan kapcsolatra kell törekedni, ami a városnak és az itt működő cégeknek is előnyös. Ne legyen a kapcsolat részrehajló, legyen igazságos és átlátható. Az építményadónak ezért is néztem utána az elmúlt fél évben.
Magyarországon az önkormányzatoknak lehetősége van vagyonalapú adókat kivetni. Ez az építményadó és telekadó formájában ölt testet. Még 1991-92-ben döntöttek erről, meghagyva azt a lehetőséget, hogy területalapú, vagy forgalmi érték alapú (korrigált forgalmi érték) adóztatás legyen. Hazánkban nagyjából 3 200 önkormányzat működik, melyek 99,7%-ában területalapú építményadót vetnek ki.
A Nyíregyházán is érvényben lévő (1993.01.01-től) korrigált forgalmi érték alapú adóztatásnak megvan az a hátránya, hogy elvárják a tulajdonostól, hogy a piaci értéket éves szinten jól becsülje meg és az után adózzon. Az önkormányzatnál pedig ezt valahogyan ellenőrizzék. Van-e erre kapacitás? Kétlem. Minden tulajdonos évente megbecsüli az ingatlanja forgalmi értékét? És pontosan? Kétlem. Akárhogy is nézzük, ez rengeteg visszaélésre ad lehetőséget. Vagy a túladóztatással, vagy elmaradt bevételekkel szembesülhetünk. Emellett lehetőség van arra, hogy az "aluladóztatás" teret kapjon olyan ingatlanoknál, amik "közel állnak" városházi emberek szívéhez. Hogy van-e itt ilyen? Nem tudhatom.
Utánanéztem nagyobb településeken és megyeszékhelyeken mi a helyzet az építményadókkal. Az alábbi táblázatban feltüntettem, hogy milyen alapú, mekkora a mértéke, mire van mentesség és a település lakóira vetítve mennyi az építményadó éves bevétele.
Település | Építményadó alapja | Mértéke | Mentesség | Egy főre eső éves bevétel |
Nyíregyháza | forgalmi érték | 2,6% | Lakás | 25 400 Ft |
Debrecen | terület | 750 Ft/nm | Lakás | 14 300 Ft |
Miskolc | terület | 1 700 Ft/nm | Lakás | 24 050 Ft |
Szolnok | terület | 1 290 Ft/nm | Lakás | 22 500 Ft |
Szeged | terület | 1 845 Ft/nm | Lakás | 20 060 Ft |
Békéscsaba | terület | 1 200 Ft/nm | Lakás | 8 000 Ft |
Eger | terület | 1 700 Ft/nm | Lakás | 19 400 Ft |
Kecskemét | terület | 600 Ft/nm | Lakás | 14 300 Ft |
Szekszárd | terület | 250 Ft/nm | Lakás | 14 700 Ft |
Pécs | terület | 1 840 Ft/nm | Lakás | 19 100 Ft |
Kaposvár | terület | 1 853 Ft/nm | Lakás | 12 900 Ft |
Szombathely | terület | 1 500 Ft/nm | Lakás | 15 400 Ft |
Sopron | terület | 900 Ft/nm | Lakás | 16 130 Ft |
Győr | terület | 900 Ft/nm | Lakás | 26 744 Ft |
Tatabánya | terület | 1 730 Ft/nm | Lakás | 21 200 Ft |
Vegyük figyelembe, hogy Nyíregyháza és Békéscsaba ezek közül nem jár az élen a GDP előállításban, sőt az országos GDP átlag fele jut csak ránk! Ehhez képest az egy főre eső építményadó bevétel kiugróan magas.
Ez az önkormányzatnak jó, hiszen a sok kormányzati elvonás után jól jön a pénz. Nyíregyházán ez 3 milliárd forint éves szinten. De vajon jó-e és igazságos-e a helyi vállalkozásoknak? Azoknak, akik az éhenhalás ellen egy kis garázsban tartják szinten magukat? Nekik ez nem jó és a többség ide tartozik.
A mi javaslatunk az, hogy Nyíregyháza MJV önkormányzata végezzen számításokat, hogy a területalapú építményadóra való áttérés milyen bevételváltozást hozna a város költségvetésében. Ehhez az alábbiakra van szükség:
- vállalkozás céljára használt ingatlanok alapterülete összesen
- adózók száma
- a vállalkozások foglalkoztatottjainak száma (egy esetleges többkulcsos adóztatáshoz)
Ha rendszeresen ellenőrzik a forgalmi értéket, akkor az alapterület összege rögtön kinyerhető, hiszen mi alapján becsülnek értéket. A területalapút igazságosabbnak, nyomonkövethetőbbnek, kezelhetőbbnek és pontosabb adóalapnak gondoljuk, így szorgalmazzuk az erre való áttérést.
Forrás:
- https://hakka.allamkincstar.gov.hu/Default.aspx
- Helyi adó tv. 1990 évi C törvény a helyi adókról, II. fejezet, 11§-15§
- Nyíregyháza MJV 35/2017.(XII.1.) önkormányzati rendelete az építményadóról
- városok honlapján szereplő költségvetési rendeletek
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.