Hónapokkal ezelőtt írtam egy bejegyzést arról, a nyíregyházi gyalogátkelőhelyek láthatósága nagyon-nagyon rossz. Sajnos a cikk írása után három napon belül két baleset is alátámasztotta a véleményemet.
Amire nincs pályázati pénz, vagy EU-s forrás, azzal nem foglalkozik a város. A Generali a Biztonságért Alapítvány egyik pályázatán elnyert az önkormányzatunk 2 millió forintot, amiből az egyik gyalogátkelőhelyen "okoszebrát" alakítanak ki. Azon, amiről több helyen is írtam, szinte láthatatlan szürkületben, este esőben. Az átkelőhely mellett nincsen megvilágítás. Reméltem, hogy ez az "okoszebra" majd megoldja a helyzetet. A gyártó oldalán ennek utánanéztem és nem érzem, hogy a kétmillió forintot erre, és csak egy helyre kellene elkölteni. Mi is az az "okoszebra", amiről képviselőink áradoznak.
"A képviselők megtárgyalták az intelligens gyalogosvédelmi rendszer közérdekű kötelezettségvállalás útján történõ megvalósításáról szóló előterjesztést. Ebben a gyalogosbiztonság terén fellelhetõ innovatív közlekedésbiztonsági megoldások közül, egy hatékonynak ítélt, úgynevezett „okoszebra” kialakítására tettek javaslatot a Korányi F. utcán, az Északi temető hátsó bejáratához közeli gyalogátkelőhelyen. A Generali a Biztonságért Alapítványnál a város pályázaton több mint 2 millió forintos, 100 százalékos támogatást nyert el. A tervek szerint a rendszer november 30-áig kiépülhetne, 3 éves fenntartási kötelezettséggel." (Nyíregyházi Napló - Szoboszlai Tibor)
Utánajártam, egészen pontosan miről van szó. Egy fotocellás kapu érzékeli, ha gyalogos szeretne átmenni a zebrán. Ekkor a zebra azon oldalán, ahonnan az autó közeledik, az úttestbe épített LED fényforrások kigyulladnak. Videót is feltett a gyártó, amiből szerény véleményem szerint egészen jól látszik, hogy pont azt a funkcióját nem tölti be, ami fontos lenne. Az, hogy messziről lássa az autós, hogy ott zebra van. Az, hogy valaki át szeretne kelni csak ezután következne. Kiegészítő funkciónak jó, de egyedüli megoldásnak nem!
A videón és képeken is jól látszik, a gyalogátkelőhely megvilágítása nem elégséges. Vannak olyan városok, nem is olyan messze tőlünk, ahol a városvezetők nem csak a haveri cégek és a Budapestről jövő igények kiszolgálói, hanem a városlakókra is gondolnak.
Erről az átkelőhelyről van szó:
Jól látszik, jobb oldalon van egy lámpatest, baloldalon egy oszlop és egy lámpa, ami kb. 10 méterre van tőle. Az elvárások az utak városi megvilágításával kapcsolatban az alábbiak:
- Úttest megvilágítása átlagosan 15 lux, de legalább 3 lux.
- Gyalogátkelőhely megvilágítása: 1 méter magasan nagyobb legyen, mint 40 lux.
Ez nálunk nem teljesül. Több okból sem. Csak az egyik oldalon van a megfelelő közelségben lámpaoszlop és ugyanazt a fényforrást használja, mint az úton lévő összes többi. Ez igaz az összes(!) nyíregyházi átkelőhelyre.
A lámpaoszlopnak a zebrától max. 1 méterre kell lennie és az iránykarakterisztikája alapján az úttest szélétől a zebra feléig kell világítania. Valahogy így:
Léteznek erre alkalmas lámpatestek? Igen! Egy valami nem létezik rájuk. EU-s pénz, amiből az "alkotmányos" költségeket fedezni lehet. Legfőképpen ez itt a probléma! Addig is álmegoldásokkal és szalagátvágásokkal ki lehet tömni a helyi propaganda médiát.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.